Hoe werken je medewerkers privacy-proof thuis?

privacy-proof thuiswerken

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat thuiswerken de norm is geworden. Terwijl de regering een steeds verdere versoepeling van de coronamaatregelen aankondigt, lijkt het werken vanuit huis helemaal te zijn ingeburgerd en onderdeel te vormen van het ‘nieuwe normaal’.

Desondanks dit een positieve ontwikkeling is, betekent dit dat organisaties er goed aan doen om hun medewerkers enige kennis over privacybescherming bij te brengen. Het laatste wat je als werkgever wilt, is dat de persoonlijke gegevens van je klanten of je medewerkers zelf op straat komen te liggen. Hierover tref je praktische tips in deze blog.

Veilige thuiswerkplek

De belangrijkste en meest logische tip is om ervoor te zorgen dat je medewerker veilig thuis kan werken. Dit houdt in dat een medewerker vanuit huis op een beveiligde manier kan inloggen op de server of online omgeving van je organisatie. Met bijvoorbeeld een VPN-verbinding wordt de verbinding tussen de computer of tablet van je medewerker en het internet beveiligd. Dit lijkt misschien logisch, maar het zou je verbazen hoeveel bedrijven hun IT-systemen hier nog onvoldoende op hebben ingericht.

Zorg er hiernaast voor dat je medewerker beschikt over de juiste apparatuur, voorzien van een goed antivirusprogramma, een firewall en periodieke updates om de apparatuur te beveiligen tegen virussen. Om dit op de juiste manier in te stellen kan je het beste informatie opvragen bij een professioneel IT-bedrijf. Ongetwijfeld heeft dit bedrijf goede tips en kan zij je IT-omgeving op de meest veilige manier inrichten.

Eigen verantwoordelijkheid

Ook is het belangrijk dat jouw medewerker ervan bewust is dat hij of zij ook in zijn eigen thuisomgeving zorgvuldig met vertrouwelijke persoonsgegevens moet omspringen. Overigens geldt dit natuurlijk voor alle bedrijfsdata.

Praktisch gezien houdt dit in dat je medewerker ervoor waakt dat hij bijvoorbeeld geen losse papieren of USB-sticks met vertrouwelijke gegevens laat rondslingeren. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van USB-sticks, is het belangrijk dat de gegevens hierop versleuteld zijn. Op zijn computer schermt je medewerker de gegevens idealiter af via het gebruik van meerdere wachtwoorden. Zeker wanneer je medewerker kinderen heeft, bestaat het risico dat er nog weleens iets ‘verdwijnt’.

Zo is het ook van belang dat je medewerker voorzichtig is met het openen van ‘phishing’ mails. Hackers proberen via dergelijke mails in te breken in je bedrijfssystemen, wat een kostbare grap kan opleveren. Ook in het delen van informatie met collega’s en relaties dient je medewerker zorgvuldige te zijn.

Train je medewerkers

Alles begint uiteraard bij een stukje bewustwording. Het grootste gevaar schuilt doorgaans niet in het opzettelijk lekken van gegevens door je medewerker, maar in onbedoelde onachtzaamheid. Het is dan ook raadzaam om je medewerkers te trainen op bewustwording en hen duidelijk te maken dat zij hierin een eigen verantwoordelijkheid dragen. Ook hier geldt dat er meerdere professionele organisaties zijn die je hierin kunnen ondersteunen. Zie het dan ook als een zinvolle investering in je bedrijf. Het kan je een hoop ellende besparen.

Interesse in een handig overzicht van de AVG-wet? Download dan hier onze infogrpahic.

Wil je ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom de AVG-wet? Volg ons dan op Facebook of LinkedIn. Hier vind je tips rondom de laatste ontwikkelingen van de AVG.

Deel deze blog: 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ook interessant:

datalek
Intern Beleid

Wat te doen bij een datalek?

Doordat onze samenleving steeds verder digitaliseert, neemt het risico op datalekken binnen het bedrijfsleven toe. Een datalek kan bijvoorbeeld ontstaan doordat je organisatie te maken