Wetswijziging Telecommunicatie: een verplicht opt-in systeem

opt-in telecommunicatie

Vanaf 1 Juli 2021 treedt de wijziging van de Telecommunicatiewet in werking. Door deze wijziging verdwijnt het Bel-me-niet-register en wordt een verplicht opt-in-systeem van kracht. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de klantwerving, maar ook voor de verwerking van klantgegevens. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Aan welke regels zal je moeten voldoen?

Telefonisch klanten werven

Je kent het wel, je laat je telefoonnummer achter om een whitepaper te downloaden en wordt vervolgens door het bedrijf benaderd over hun diensten. Hier zitten steeds minder mensen op te wachten, het voelt namelijk als een inbreuk op de privacy.

Om onverwachte commerciële telefonische benaderingen te voorkomen wordt daarom vanaf 1 Juli een specifieke opt-in verplicht gesteld. Er moet door alle natuurlijke personen, waaronder particulieren, ZZP’ers, en eenmanszaken, specifiek toestemming gegeven zijn voor een telefonische benadering. Dit is niet nodig indien er al sprake is van een bestaande klantrelatie.

Klantrelaties

Wanneer het telefoonnummer is achtergelaten bij een transactie mag de klant wel gebeld worden. Ook donateurs, vrijwilligers en sympathisanten van goede doelen mogen gebeld worden. Dit mag tot drie jaar na de financiële transactie of tot drie jaar nadat er voor het laatst toestemming is gegeven voor telefonische benadering.

Koude acquisitie

Hoe zit het dan met koude acquisitie, het bellen van potentiële klanten die nog niet in aanraking zijn geweest met jouw bedrijf? Alle telefoonnummers die privé gebruikt worden, mogen niet meer zonder opt-in benaderd worden. Dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld eenmanszaken die met hun privénummer ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Zakelijke rechtspersonen zoals stichtingen, coöperaties en BV mogen echter wel nog benaderd worden zonder opt-in.

Opt-in

Het is niet alleen verplicht om een opt-in te gebruiken, maar ook om aan te tonen dat er een opt-in afgegeven is. Er zijn een aantal zaken verplicht om te registreren volgens de AVG:

  • Wie heeft deze toestemming gegeven?
  • Hoe is deze toestemming gegeven?
  • Wat is de bron van de toestemming?
  • Wanneer is er toestemming gegeven?
  • Welke toestemming is gegeven?
  • Wat is de status van de toestemming?

Verder moet het voor betrokkenen net zo gemakkelijk zijn om hun toestemming in te trekken als het verschaffen van hun toestemming. Indien zij een online opt-in hebben afgegeven, moet deze ook online weer opgeheven kunnen worden. Daarnaast mogen er geen nadelige gevolgen aan het opheffen van een opt-in zitten.

Wil je zeker weten dat jouw bedrijf aan de meest actuele eisen voldoet? Beantwoord de vragen van onze check en kom erachter in hoeverre jouw bedrijf AVG-proof is. Wij kunnen je helpen met het opstellen en implementeren van de juiste protocollen zodat jij volledig AVG-proof te werk kan gaan. Neem bij twijfel altijd contact met ons op voor vrijblijvend advies!

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom de AVG-wet? Volg ons dan op Facebook of LinkedIn! Hier delen wij tips en nieuws rondom de laatste ontwikkelingen van de AVG.

Deel deze blog: 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ook interessant:

datalek
Intern Beleid

Wat te doen bij een datalek?

Doordat onze samenleving steeds verder digitaliseert, neemt het risico op datalekken binnen het bedrijfsleven toe. Een datalek kan bijvoorbeeld ontstaan doordat je organisatie te maken